استاندارد ISO 21001 برای موسسات آموزشی

2021/11/09 بازدید: 92

اگر با مفهوم گواهینامه ISO آشنا باشید، احتمالاً این استاندارد را مرتبط با مشاغل و صنایع بزرگ می­دانید. این مشاغل محیط ­هایی هستند که در آنها مدیریت کیفیت و استانداردسازی عملکردها بیشترین اهمیت را دارند. و مطمئنا، سازمان بین­ المللی استاندارد (ISO) مجموعه­ های بی­شماری از استانداردها را ارائه کرده است که به نفع عملیات­های تجارت و صنعت است. با این حال، فعالیت ISO منحصر به این حوزه ­ها نیست. بلکه می­تواند در زمینه­ های دیگری که اغلب آنها را در نظر نمی­گیریم مفید باشد – مانند آموزش.

مطمئناً در سال ۲۰۱۸ شاهد اعلام ISO 21001 بودیم که به عنوان مجموعه ­ای جدید از استانداردها برای “سیستم­های مدیریت سازمان آموزشی” طراحی شده بود. این اولین استاندارد بین­ المللی مدیریت در زمینه آموزش و پرورش بود و با هدف بهره­ مندی موسسات آموزشی و فراگیران طراحی شده بود.

برای بررسی بیشتر ISO 21001 و معنای آن برای بخش آموزش، در اینجا چند نکته خاص در مورد استانداردها و افراد و موسساتی که تحت تأثیر آن قرار می­گیرند آورده شده است.

اولین استانداردهای مدیریت سازمان آموزشی

ذکراین نکته ضروری است که این لزوماً اولین مجموعه استانداردهای مورد استفاده در آموزش و پرورش نیست. با این حال، دیگر استانداردها قطبی ­تر شده ­اند. قابل توجه ­ترین آنها، آزمون­های استانداردی هستند که در سراسر ایالات متحده برای کمک به تعیین صلاحیت دانش ­آموزان برای آموزش عالی استفاده می­شوند. این موارد مدت طولانی است که وجود داشته­ اند، و اگرچه به ایجاد روش ساده ­تری برای ارزیابی و جایابی دانش ­آموزان کمک می­کنند، اما استدلال ­های متداولی وجود دارد که نشان می­دهد این آزمون­ها واقعاً برای آموزش مضر هستند. مقاله ­ای در مورد آزمون گرفتن توسط استاد دانشگاه پیتسبورگ روش­های متعددی را بیان کرده است که در آن آزمون استاندارد می­تواند مشکل ­ساز باشد، در نظر گرفتن این نکاتی به عنوان آمادگی آزمون از زمان یادگیری می­ کاهد؛ دانش محتوا به خاطر استراتژی آزمون کاهش می­یابد؛ و مدارس با شهرت ضعیف در آزمون منابع خود را از دست می­دهند.

این بدان معنا نیست که استانداردسازی شیوه­ های آموزشی لزوماً بد است. بلکه بدان معنا است که نمونه­ هایی از استانداردسازی وجود دارند، که برخی از آنها مورد تردیدند. ISO 21001، با این حال، اولین استاندارد جهانی در نوع خود برای مدیریت واقعی سازمان­های آموزشی است.

مزایای ISO 21001

درک استانداردهای مختلف ISO ممکن است از خارج دشوار باشد. در حقیقت جزئیات برای کسانی که مستقیماً از استانداردهای مذکور استفاده نمی­کنند در دسترس نیست. با این حال، اطلاعات کافی در مورد ISO 21001 در دسترس است که می­توان مزایای کلیدی آن را با کمی شفافیت مورد بحث قرار داد.

مطلب نوشته شده توسط قوانین آموزشی یکی از دقیق­ترین استانداردها را ارائه می­دهد و ۱۱ مزیت خاص را که در واقع در “پاورپوینت توضیحی” درباره ISO 21001 ذکر شده است، برجسته می­کند. این موارد شامل موارد زیر است: ماموریت، چشم­انداز، اهداف و برنامه­های عملیاتی؛ آموزش جامع و عادلانه برای همه؛ یادگیری شخصی­تر و پاسخگویی به نیازهای آموزش و پرورش ویژه؛ فرآیندهای سازگار و ابزارهای ارزیابی؛ مدل­هایی برای بهبود؛ و افزایش اعتبار سازمان آموزشی. به طور خلاصه، ISO 21001 به منظور استانداردسازی کامل آموزش و پرورش – از اهداف، روش­ها، و تنظیمات طراحی شده است.

دستورالعمل برای مربیان

از بیرون که نگاه کنیم، به تدریس به عنوان یک مهارت آموخته شده فراتر از یک کار مداوم فکر می­کنیم. به این معنا که تصور می­کنیم که معلمان خود را آموزش می­دهند، تمرین می­کنند، مدرک می­گیرند و سپس به سادگی یک کار را تا زمانی که صلاح بدانند انجام می­دهند. از نظر فنی این دقیق است، اما حقیقت امر این است که معلمان باید ظرفیت سازگاری داشته باشند.

این در واقع چیزی است که به طور فزاینده­ای در آموزش واقعی معلمان نیز مورد تأکید قرار گرفته است. همانطور که دانشگاه مریویل برای دانشجویانی که مدرک دکتری آنلاین خود را در آموزش و پرورش دریافت می­کنند، توضیح می­دهد، معلمان مشتاق برای آموزش باید “توانایی­ ها و دیدگاه رهبری را برای مقابله با چالش­های امروز – و فردا” بیاموزند. این روش دیگری است برای گفتن اینکه معلمان در حال آموزش هستند تا با سازگاری رهبری کنند و برای پذیرش و استفاده از تغییرات آماده باشند.

استانداردهای ISO 21001 همگام با این تأکیدات بیشتر بر سازگاری با ارائه راهنمایی بیشتر برای تنوع بیشتر شرایط، حرکت می­کنند. در حالی که معلمان و رهبران آموزشی همچنان باید خود برای سازگاری تلاش کنند و در یافتن راه حل برای مشکلات جدید خلاق باشند، ISO 21001 نقشه­ ای برای بسیاری از تغییرات احتمالی ارائه می­دهد.

یک زمین بازی عادلانه برای فراگیران

نکته جالب دیگر این است که یکی دیگر از جنبه ­های مهم استانداردهای ISO 21001 برای موسسات آموزشی – چه در محیط مدرسه و چه در سایر نقاط – این است که می­توانند زمین بازی را برای فراگیران عادلانه کنند. این امر با توجه به مثال فوق ­الذکر آزمون استاندارد به عنوان یک مدل آموزشی استاندارد موجود که در واقع می­تواند منجر به عدالت کمتر بین فراگیران شود، تقریباً کنایه ­آمیز است.

از آنجا که ISO 21001 دستورالعمل ­هایی را برای بسیاری از سناریوهای مربوط به نحوه آموزش و نحوه برخورد و مدیریت فراگیران تدوین می­کند، امید است که به مرور استانداردها به یک اکوسیستم آموزشی عادلانه منجر شود. این بدان معنا نیست که تمام موسسات و مربیان باید یکسان باشند، یا حتی به یک شیوه تدریس کنند. اما مشکلات خاص باید به طور مشابه مورد بررسی قرار گیرند، به گونه ­ای که به دانش ­آموزانی که در یک محیط خاص با مشکل روبرو هستند شانس کمتری نسبت به دانش ­آموز دیگری که در یک موسسه متفاوت با وضعیت مشابه مواجه است، برای غلبه بر مشکل داده نشود.

دیدن اینکه ISO 21001 درنهایت چه تاثیری بر موسسات آموزشی در طول زمان می­گذارد، بسیار جذاب خواهد بود. کمتر از دو سال از در دسترس بودن این استانداردها می­گذرد، اما برای تصمیم­ گیری کمی زود است. اما عملکردها و مزایای بالقوه ذکر شده در بالا، روشن می­سازد که چرا استانداردهایی مانند این استاندارد ارزش بررسی را دارند

شرکت بیکران راهکار سعادت

https://brs.ir/node/281

۰۲۱۲۶۷۶۰۰۰۱

آموزش، استاندارد ایزو، موسسه آموزشی، دانشجو، دانشگاه، استاندارد مدیریت، معلم، آموزش پرورش، مدرسه، ایزو ۲۱۰۰۱