آیا ۶ اشتباهی که در برنامه ریزی پایداری کسب و کار انجام می‌دهید را می شناسید؟

2022/01/19 بازدید: 84

به عنوان صاحب یک کسب و کار به خوبی مطلع هستید که سازمان‌هایی مانند سازمان شما، به دلیل تاثیری که روی کره زمین می‌گذارند، مورد قضاوت قرار می‌گیرند. در نتیجه این احتمال وجود دارد که هرچه پیش‌تر بروید، مشتریان بیشتری مبنای تصمیم خود برای خرید از شما را بر اساس اهداف پایداری‌تان قرار دهند. به همین دلیل، اسم‌های بزرگ بسیاری مانند آمازون، اپل و مایکروسافت برنامه پایداری منحصر به خود را ایجاد کرده‌اند و زمان آن فرا رسیده که دیگران نیز همین کار را انجام دهند. برای کمک به شما در ایجاد برنامه خودتان، شش اشتباهی که باید از آن اجتناب کنید را در اینجا گردآوری نموده‌ایم.

۱-   ارزیابی نکردن تاثیرات، قبل از شروع برنامه‌ریزی

این اشتباهی است که اکثر صاحبان کسب و کار به هنگام شروع برنامه‌ریزی برای پایداری بیشتر مرتکب می‌شوند. تعیین کردن هدف آسان است، اما تاثیری واقعی ایجاد نخواهید کرد مگر اینکه بدانید از کجا شروع می‌کنید. بنابراین قبل از انجام هر کاری باید تاثیر زیست‌ محیطی شرکت خود شامل؛ دوره عمر محصولات/خدمات و زنجیره تامین را ارزیابی کنید تا دیدی کامل نسبت به مواردی که نیاز به بهبود دارند داشته باشید. هنگامی که این کار را انجام دادید، خواهید دید که در چه جاهایی می‌توانید تغییر ایجاد کنید. برای مثال اگر مقداری زیادی ضایعات بسته‌بندی تولید می‌کنید، می‌توانید مواد جایگزین مانند کاغذ بازیافتی و یا مقوا را مورد بررسی قرار دهید یا اطمینان حاصل کنید که به منظور استفاده از لایه‌های کمتر، بسته‌های کوچک در جعبه‌های کوچک قرار می گیرند.

۲-   مشخص نکردن نقش‌ها و مسئولیت‌های درست

وقتی تصویری از بهبودهایی که می‌خواهید ایجاد کنید به دست آوردید، باید از نفرات درست در جایگاه درست استفاده کنید تا بتوانید آن‌ها را عملی کنید. می‌توانید هر برنامه‌ای که می‌خواهید برای کسب و کار خود داشته باشید، اما برای عملی کردن آن‌ها به کارکنان خود نیاز دارید. در سطوح بالا لازم است تا سهامداران اصلی را همراه خود کنید تا با ایده‌های شما موافق باشند. بدون پشتیبانی آن‌ها ایجاد تغییر سخت خواهد بود، بنابراین برنامه‌های خود را به صورت شفاف طراحی کنید، آن‌ها را در استراتژی بلند مدت کسب و کار خود ادغام کرده و فواید چنین برنامه‌ایی مانند صرفه‌جویی در هزینه‌ها یا حفظ مشتری را برجسته نمایید.

هنگامی که برنامه پایداری شما به اتمام رسید، باید به صورت شفاف به اطلاع دیگر کارکنان برسد تا آن‌ها نیز از مسئولیت‌های خود در برنامه آگاه شوند. توجهی ویژه نسبت به صاحبان پروسه داشته باشید، چرا که آن‌ها اکثر تغییرات مستقیم در نحوه عملکرد کسب و کار شما را ایجاد خواهند کرد. برای مثال اگر می‌خواهید پروسه بسته‌بندی خود را تغییر دهید، صاحب پروسه باید اطلاع داشته باشد که قرار است از چه مواد جایگزینی استفاده شود و یا میزان بسته‌بندی تا چه اندازه باید کاهش پیدا کند.

{ دکتر ایزو ارائه دهنده خدمات آموزشی در حوزه استانداردها و همکار شرکت های صدور گواهینامه های سیستمی
ISO 50001, ISO 9001, ISO 14001, ISO 22000, ISO 45001 , ISO 10002, ISO10004, ISO 17025, ISO 13485, ISO 3834
و محصولی HALAL , CE , GOST , TSE } و سایر استانداردهای جهانی مانند BRC ، GLOBAL GAP , ORGANIC

۳-   نداشتن سیستم اندازه‌گیری برای ارزیابی میزان پیشرفت

تلاش برای پایداری بیشتر را آغاز کرده‌اید و این عالی است. اما بدون داشتن راهی برای اندازه‌گیری تاثیری که برنامه‌هایتان ایجاد می‌کنند نباید جلوتر بروید. اگر نتوانید این موضوع را اندازه‌گیری کنید، بنابراین نخواهید دانست که فرآیندهای جدید برای هدف شما مناسب هستند یا نه. اهداف شما باید واقع‌گرایانه باشند، به این معنا که به راحتی قابل اندازه‌گیری باشند. برای مثال اگر برنامه شما کاهش تولید گاز گلخانه‌ای تا ۲۵% در برنامه‌ای سه ساله است، می‌توانید میزان پیشرفت آن را با انجام مداوم چک میزان انتشار گاز گلخانه‌ای دنبال کنید و بینید که به نسبت جدول زمانی پیشرفت‌تان چگونه بوده است.

۴-  «پایدار» بودن، تنها برای قسمت روابط عمومی

بسیاری از کسب و کارها سر و صدای زیادی برای پایداری بیشتر خود به راه انداخته‌اند، اما در پشت صحنه تغییرات لازم را ایجاد نکرده‌اند. این موضوع در بلند مدت باعث صدمه به وجه شما شده و این دید را به مشتری می‌دهد که شما قابل اطمینان نیستید. هنگامی که برنامه خود را تنظیم و آن را اعلام کردید، اطمینان حاصل کنید که به قول‌های خود عمل می‌کنید تا به مشتریان نشان دهید به تاثیراتی که بر روی کره زمین می‌گذارید، اهمیت می‌دهید.

۵-  اعمال استراتژی‌ها قبل از آزمودن آن‌ها

هنگامی که برنامه‌ریزی می‌کنید، قبل از اعمال کلی بر روی کسب و کار خود، بایدآن‌ها را بیازمایید. اگر این کار را انجام ندهید، احتمال زیادی وجود دارد که مسائل پیش‌بینی نشده‌ای رخ بدهند و باعث شکست برنامه شوند. به جای این کار، سعی کنید تا برنامه‌ها را در مقیاسی کوچک‌تر اعمال کنید. به جای تغییر ناگهانی در سیاست‌های بسته‌بندی، می‌توانید با ایجاد تغییر در قسمتی کوچک، کار را آغاز کنید. برای مثال بسته‌بندی پلی‌استرن بادام‌زمینی را با یک جایگزین تجزیه‌پذیر تعویض نمایید. چنین کاری به شما زمان می‌دهد تا نکات مثبت و منفی تغییر اعمال شده را بسنجید و بازخوردهای کارکنان و مشتریان را نیز دریافت نمایید.

۶-  درخواست کمک نکردن

در انتها باید بپذیرید که به تنهایی قادر به انجام همه‌ی این کارها نیستید. در اکثر موارد، پایداری حوزه تخصصی شما نخواهد بود، بنابراین در صورت نیاز، درخواست مشاوره از متخصصان این حوزه را انجام دهید. پیدا کردن افراد متخصص برای مشاوره باعث صرفه‌جویی بسیار در وقت و هزینه، به هنگام طراحی برنامه خواهد شد. ایجاد برنامه پایداری زمان‌بر است و باید به صورت جدی در نظر بگیرید که کجا نیاز به تغییر دارید، اما بهبودهایی که موفق به انجام‌شان می‌شوید می‌توانند وجهه شما را حفظ کرده و این اطمینان را در شما ایجاد کنند که کسب و کار شما در راستای ارزش‌های مشتری گام برمی‌دارد.

{ دکتر ایزو ارائه دهنده خدمات آموزشی در حوزه استانداردها و همکار شرکت های صدور گواهینامه های سیستمی
ISO 50001, ISO 9001, ISO 14001, ISO 22000, ISO 45001 , ISO 10002, ISO10004, ISO 17025, ISO 13485, ISO 3834
و محصولی HALAL , CE , GOST , TSE } و سایر استانداردهای جهانی مانند BRC ، GLOBAL GAP , ORGANIC

ممیزی، شرکت ایزو، شرکت معتبر استاندارد، اداره استاندارد ، شرکت استاندارد ، شرکت معتبر ایزو، شرکت بیکران ، صدور گواهینامه ، روابط عمومی ، مدیریت داخلی، پایداری، ایزو ۹۰۰۱ ، صدور از مرجع ناسی ، صدور گواهینامه معتبر، سیستم اندازه گیری ،مدیریت کیفیت ، استراتژی ، ایزو ۹۰۰۱ ، سیستم مدیریت ، گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ ، گواهینامه استاندارد ، اخذ ایزو ۹۰۰۱ ، برنامه ریزی