داده کاوی در خدمت استانداردهای ایزو و تجزیه و تحلیلها

۱۳۹۸/۰۷/۲۰ بازدید: 38

داده کاوی در خدمت استانداردهای ایزو


قدرت داده‌کاوی برای بیشتر شرکت‌ها واضح است. داده‌کاوی یعنی استخراج اطلاعات از داده‌های بامعنی مشتق‌شده از انبوه شکل‌ها که هر لحظه در هر بخش از زندگی ما تولید می‌شوند. با هرروز کارکردن با داده‌ها، رضایت‌بخشی الگوها و معانی حفاری را درک می‌کنیم. تجزیه و تحلیل آماری گنجانده‌شده در داده‌کاوی، ویژگی‌هایی دارد که آن را از سایر انواع آمار متمایز می‌سازد. این بینش‌ها همراه با اطلاعات زمینه‌ای در متن سناریوهای نوعی ارائه می‌شوند که داده‌کاوی در آنها می‌تواند منافع مهمی را هم در فرایند کسب و کار، هم در فرایند صنعتی به بار بیاورد.
یک راهنمای عملی در داده‌کاوی برای کسب و کار و صنعت عبارت است از:
• داده‌کاوی براساس تخصص شرکت‌های مشاوره‌ای در زمینه کسب و کار است.
• به شیوه‌ای کاربردی است که هدف آن ارائه راهنمایی‌های امتحان و آزمایش‌شده برای یافتن راه‌حل‌های مؤثر برای مشکلات معمول کسب و کار است.
• الگوی راه‌کارهایی را برای مسائل معمول در کسب و کار ارائه می‌دهد که خوانندگان می‌توانند متناسب با حوزه موردنظر خاص خودشان آن را اقتباس کنند.
• تمرکز آن روی راهکارهای عملی است اما این کتاب بر پایه شیوه آماری استوار بنا شده است.
• به سبک یک کتاب آشپزی یا نقشه کلی موفقیت است.

راهکار داده‌کاوی
بکارگیری داده‌های گذشته (داده‌های سابق یک سازمان)
برای پیشگویی فعالیت‌های متقاضیان آینده

با پیشرفت‌های فناورانه، صنعت رایانه‌ای شاهد رشد بی‌نظیری در هردو حوزه‌ی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بوده است. پایگاه‌‌داده‌های پیشرفته، خواستار ذخیره‌سازی مجموعه‌داده‌های انبوه هستند و این نیاز به داده‌کاوی را در طیفی از زمینه‌های کسب و کار، افزایش داده است. داده‌کاوی با توجه به اینکه ریشه در آمار و یادگیری ماشین دارد، مربوط به جمع‌آوری داده ، توصیف ، تجزیه و تحلیل و پیش‌بینی می‌شود. در زمانی که تمام حقایق یا داده‌ها را نمی‌توان جمع‌آوری کرد یا نامعلوم هستند، داده‌کاوی برای تصمیم‌گیری سودمند است. امروزه، مردم به کشف دانش (یعنی خبرگیری ) علاقمند هستند و باید از ترابایت‌ها داده‌ای که در پایگاه‌‌داده‌ی خود دارند سردر بیاورند و الگوهای مهم آن را بوسیله ابزارها و روشهای قابل اعتماد کشف کنند، در زمانه‌ای که انسان‌ها دیگر نمی‌توانند تمام این‌ داده‌ها و تجزیه و تحلیل‌ها را به زور در سر خود نگه دارند.

دانش حوزه مربوطه

دانش حوزه مربوطه، تمام اطلاعات اضافی است که ما درباره یک وضعیت داریم؛ برای مثال، ممکن است شکاف‌هایی در داده‌ها وجود داشته باشد و دانش مربوطه ما قادر باشد به ما بگوید که فرایند فروش یا تولید برای آن دوره نقص داشته است. حالا می‌توانیم متناسب با آن، داده‌ها را پردازش کنیم چرا که در واقع آن داده‌ها صفر نیستند، یا ممکن است بخاطر حذف‌شدن ، مفقود باشند اما برای یک دلیل مشخص صفر هستند. دانش حوزه مربوطه شامل متاداده‌هاست . برای مثال، شاید در حال نظارت فروش یک محصول باشیم و علاقه اصلی ما به کمیت‌های فروخته‌شده و قیمت فروش آنهاست. با این‌حال متاداده‌ها درباره سطح کارمندان بخش فروش ممکن است اطلاعاتی به ما بدهند که به این تفسیر کمک کند.

یادآوری چندواژه

خود مدل را می‌توان به عنوان یک کارت‌امتیازی برای این تجزیه و تحلیل دانست. هر مشتری، بر اساس کارت‌امتیازی که کسب کرده است، امتیاز خودش را خواهد داشت. برای مثال شاید یک مشتری برای داشتن میل به خریدن یک فنجان قهوه یک امتیاز داشته باشد و یک کارت‌امتیاز خواهد بود که ساختار مدل پیش‌گویی این میل طبیعی را نشان می‌دهد. عبارت کارت‌امتیاز از زمان‌های گذشته می‌آید زمانی که مدل‌ها ساده‌تر بودند و معمولاً یک مشتری زمانی که رفتار معینی را اجرا می‌کرد یک امتیاز جمع می‌کرد. مثالی از این نوع مدل‌سازی، روش بخش‌بندی تازگی ، تکرار و ارزش پولی (RFM) است که امتیازها در آن برای RFM مشتری داده می‌شوند و امتیازها برای شناسایی مشتریان باارزش و کم‌ارزش ، با هم ترکیب می‌شوند.


مفاهیم مربوطه

بسیاری از تجزیه و تحلیل‌های مدیریت روابط مشتریان (CRM)، مکمل اطلاعات درباره گزارش‌های شرکت و داشبور بازاریابی (MD) است. برای مثال، داشبور بازاریابی ممکن است معمولاً شامل خلاصه‌ای از خریدهای مشتریان در گروه‌بندی‌های متفاوت و چگونگی تغییر آنها از فصل‌ها یا سال‌های قبل باشد. این اعداد می‌تواند واقعی یا پیش‌بینی‌شده یا ترکیبی از هردو باشد.
نتایج گروه‌بندی مشتریان می‌تواند بصورت آنهایی باشد که مثلاً در تابستان خرید می‌کنند یا آنهایی که یک نرخ پاسخ ۲۰% دارند؛ این گروه‌بندی می‌تواند برای یک کمپین خاص باشد یا روی یک دوره زمانی وسیع‌تری میانگین‌گیری شده باشد.
شاخص‌های عملکرد کلیدی (KPIs) گروهی از اندازه‌گیری‌ها و اعدادی هستند که به کنترل کسب و کار کمک می‌کنند و می‌توانند بطور مفصل در سطح کمپین و برای فعالیت‌های بازاریابی خاص، تعریف شوند. مثال‌های نوعی برای شاخص‌های عملکرد کلیدی عبارتند از نرخ کلیک ، نرخ پاسخ ، نرخ خرید و فروش و بهای هر سفارش . اینها یک روش مرسوم برای ارائه عملکرد کلی به شیوه‌ای واضح و مختصر هستند هرچند باید جوانب احتیاط درنظر گرفته شود تا از جزئیات مهم چشم‌پوشی نشود.
واکاوش ، نام کلی برای تجزیه و تحلیل داده و تصمیم‌گیری است. واکاوش توصیفی روی توصیف ویژگی‌های داده تمرکز می‌کند و واکاوش پیشگویانه به مدلسازی اشاره دارد.

آکادمی آموزش BRS

تهران سعادت آباد خیابان سپیدار پلاک ۱۰

تلفن : ۰۲۱۲۶۷۶۱۲۸۱

www.BRSAcademy.com

www.BRSMENA.com

www.BRS.ir

#ایزو #استاندارد #مدیریت #ممیزی #مشاوره #سیستم_کیفیت #ایزو۹۰۰۱ #ایزو۲۲۰۰۰ #ایزو۴۵۰۰۱ #ایزو۱۴۰۰۱#استانداردغذایی #استانداردایمنی #استانداردبهداشت #استانداردآموزش #ایزوکیفیت #ایزو_مدیریت_کیفیت#ویرایش۲۰۰۱۵ #مرکزتاییدصلاحیت #ناسی #ترکاک #شرکتbrs #شرکتBRSM #ایزو۱۰۰۰۲ #ایزو۱۰۰۰۴#مشاوره_مدیریت #ممیزی_ایزو #اخذ_ایزو #گواهینامه_معتبر #سیستم_مدیریت_کیفیت

منبع : https://brs.ir/?p=394